Företaget
har sitt säte i Ängelholm. Företagets postadress är Rönnebodavägen 80.
Önskar
du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected]
med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Beställning
När du
slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din
e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris,
fakturerings- och leveransadress.
Är
något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post
till [email protected]
Leverans
Våra
normala leveranstider är 1-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger
skickas tidigast på måndagen efter.
Om
förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om
längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]
Eventuella
skador på paketen ska dokumenteras och anmälas till chauffören eller
personalen på utlämningsstället vid mottagandet. Det går inte att anmäla i
efterhand.’
Ej
uthämtade paket debiteras med 250 SEK.
Priser
Alla
priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi
reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör,
feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig
information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Ångerrätt
Vid köp
av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt
som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Har en
order skickats och kund ångrar sig tas returavgift för frakt ut.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du
måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]
I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret
samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör
omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet
returnera produkterna till oss.
Du står
för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna
bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På
återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa
motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid
använd eller skadad produkt.
Avgift
för ompaketering vid EJ brukbar orginalförpackning: 250SEK
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter
som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och
där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter
som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där
förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad
produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig
personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster
som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten
påbörjas utan ångerrätt.
Varor
som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Vi
besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten
ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i
enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt
åtgärda felet.
Du
måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en
defekt vara.
Klagomålet
ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Är en
vara eller någon del av en vara defekt så ska detta dokumenteras och
anmälas till oss innan montering. Vi ersätter inte monterade defekta
delar.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella
fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din
adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det
inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt,
återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända
reklamationer.
Vi
förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan
inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid
reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se
arn.se.
Vid
reklamation och returer så kontrolleras paketen inom 30 dagar från det att
den inkommit till oss och därefter krediteras fakturan. eller delar av
fakturan.
Ansvarsbegränsning
Vi tar
inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi
accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter
utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis
vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller
utebliven leverans från leverantör.
Vidare
tas inget ansvar för eventuella förändringar på
produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra
faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi
reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt
slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger
produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma
beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på
bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Information
om Cookies
Enligt
lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i
integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i
cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie
är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din
dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin
webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man
hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Personuppgifter
Genom
att handla hos Manika AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår
behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet
och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din
beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till
tredjepart utan rättslig grund.
Manika AB är ansvarig för behandlingen av
personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter
behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de
tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att
kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan
information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och
behandlar dina uppgifter.
10.1
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras
till en fysisk person.
10.2
Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till
din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,
telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina
uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina
uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att
efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3
Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja
avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från
dig.
10.4
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 10.4.1 Betalleverantör
Vid
genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som
lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.
Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos
betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och
för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna,
Kort och Banköverföring.
10.4.2
Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi
dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med
fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.
E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med
fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och UPS.
10.4.3
Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn
och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla
dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
10.5
Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss.
Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6
Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera
information som är bristfällig.
10.7
Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns
få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska
behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis
enligt bokföringslagen).
10.8
Ansvarig för dataskydd
Manika AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i
webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så
skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs
hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig
information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert
sätt.
Ändringar
till de Allmänna Villkoren
Vi
förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren.
Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De
ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på
webbplatsen.
Tvist
och lagval
I tillfälle
av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och
kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se
arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål
online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid
eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande
tvistlösningsorgan.
Tvist
gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska
tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.